De Geschiedenis van de kamado

Ontwikkeling van de Kamado door de jaren heen.

Ontdek 3800 jaar kamado-geschiedenis via de tijdlijn hieronder.

<

1700 VC

Ons verhaal begint in China bij de Yan-stomer, een rijstkoker uit de bronstijd (ongeveer 1700 V.C) in China. Deze werd gemaakt zowel van brons als van keramiek. Het waren twee kookketels boven vuur waarbij de 1 in de andere paste. De onderste pot stond op pootjes boven brandende houtskool, hierin werd water gekookt. In de bovenste pot zaten dan kleine gaten en sleuven in de bodem, hierin werd de rijst gestoomd.

=

Kofun Periode

In de Kofun periode (250 na Chr. tot 538 na Chr.) werden er in Japan veel technologische ontwikkelingen overgenomen uit China, waaronder het verbouwen van rijst en de bereidingsmethoden. Zo ook de Yan Stomer. In Japan werd het houtvuur alleen ingesloten in een klei en aarden vuurhaard, waarin de keramische potten werden geplaatst. De rook kon dan via een schoorsteen ontsnappen. Dit noemde men een Kamado, een woord met meerdere betekenissen, zoals fornuis, oven en vuurhaard.

<

Tokugawa Periode

In de Edo-periode of Tokugawa-periode (1603 tot 1868 na Chr.) werd de keuken binnen het huis geplaatst. De kamado werd doorontwikkeld en naar een betere werkhoogte gebracht, zodat je er niet bij hoefde te hurken. In een Edo-periode keuken konden er meerdere potten in dezelfde keramische Kamado geplaatst worden, natuurlijk niet alleen meer voor rijst. Hier zijn er nog velen van bewaard.

=

Meji Periode

Rond het begin van de 20e eeuw werd de eerste Mushi-kamado op de markt gebracht, dit is de eerste keramische kamado die op onze Big Green Egg begint te lijken. De bedoeling was om een portable apparaat te maken, waarbij de vuurkorf in een keramische pot stond. Door de pot af te sluiten, kon je dan het vuur temperen, waarna de rijst nog even rustig door pruttelde. Daarnaast koelde dan

het hele apparaat af en was het verplaatsbaar. In de Japanse Meji-periode werden er veel culinaire technieken uit het buitenland overgenomen, dus de kans dat deze Mushi-kamado door de Tandoor werd beïnvloed is vrij groot.

<

Jaren 50

In de jaren ’50 werd de Mushi-kamado ontdekt door Amerikaanse soldaten en gebruikt als barbecue. Twee Amerikaanse piloten, Richard Johnson en Farhad Sazegar zagen een gat in de markt en begonnen, onafhankelijk van elkaar, de kamado als barbecue naar de V.S. te exporteren. De eerste Amerikaanse merken, Japans geproduceerd, heetten simpelweg Kamado en CasaQ. Ze waren er al snel in allerlei kleuren, zoals geel, rood, oranje, blauw en groen. Er werden ook de eerste patenten aangevraagd in de V.S. De Mushi-kamado als rijstkoker werd in Japan al snel verdrongen door de elektrische rijstkokers van Toshiba. De kamado-stijl barbecues werden niet meteen een hit, maar het apparaat had een enthousiaste en fanatieke groep gebruikers.

=

Jaren 60

Vanaf de jaren zestig werd de kamado verkoop in de V.S. gedomineerd door Imperial Kamado, met distributie door Pachinko Palace in Californië. De kamado’s werden niet alleen meer in Japan gemaakt, maar ook in China en verkocht onder namen als ‘Hibachi-Pot’ en Sakura kamado. Kleuren waren nog steeds oranje/klei, groen en blauw.

<

1974

Ed Fisher was importeur van de Japanse flipperkasten (Pachinko’s) in Atlanta, Georgia in 1974. Hij raakte op reis naar Japan geïnteresseerd in de Kamado en begon deze ook te importeren. Door kipvleugels en kalkoen te roken en uit te delen bij zijn winkel, kwamen de klanten op de geur af. De (groene) kamado werd al snel beter verkocht dan zijn flipperkast.

Dit is het begin van de Big Green Egg, de eerste van de moderne merken.

Ed Fisher besefte dat er met de klei-kamado’s te kwetsbaar waren en ontwikkelde met de hulp van de Universiteit van Georgia een technisch keramiek. Deze technische keramieksoorten waren een bijproduct van het NASA ruimtevaartprogramma. De keramiek van de Big Green Egg wordt vanaf het begin geproduceerd in dezelfde fabriek in Monterey, Mexico.

1989

Het tweede merk dat vanuit Atlanta werd opgezet was Grill Dome in 1989. De productie is in India, Punjab. Dit merk heeft een dikke keramieke schil die lijkt op het materiaal van een tandoor en heeft geen glazuur maar een hittebestendige lak in verschillende kleuren.

1996

Primo was het derde merk vanuit Atlanta, opgericht door George Saramas. Dit merk is het enige waarvan de keramiek tot op heden in de VS zelf wordt geproduceerd. Het gebruikt een technische keramiek met een zwart glazuur. De belangrijkste innovatie van Primo was de Oval. De Oval is een breed gevormde kamado met een ingebouwd systeem om de stookruimte en de kookruimte in tweeën op te delen. Door deze tweedeling is het mogelijk om makkelijk met halve roosters en hitteschild te werken.

2003

Komodo Kamado is een merk dat enorm zware betegelde kamado’s maakt van refractorisch cement, die onverwoestbaar zijn en vol met innovaties zitten. Opgericht door een Amerikaanse ondernemer in Indonesië in 2003.

Het merk had als eerste een ingang voor een PID-controller en koud roken, een opgedeelde firebox en een kolenmand, een mogelijkheid om een spit te installeren via de zijkant, standaard drie verdiepingen roosters en een gasversie.

Je kunt ze alleen direct vanaf de fabriek kopen en ze moeten vaak met een takelwagen in je tuin geplaatst worden.

2008

Kamado Joe, Monolith en The Bastard zijn opgericht in hetzelfde jaar. Kamado Joe is net als vele merken vanuit Atlanta opgestart, door Bobby Brennan en Kerry Coker. Kamado Joe heeft zich van een vrij standaard Chinees geproduceerde kamado tot het meest innovatieve merk ontwikkeld. Eigen ontwerp spit, pizza-accessoires en lage temperatuur systemen vallen op. Monolith is een Duits merk met als grondlegger Matthias Otto. Monolith heeft zich ook op de innovatie van de kamado gestort met als speerpunt in de laatste jaren, ingebouwde PID-controllers, plancha en wokaccessoires. The Bastard is Nederlands en van de gebroeders Wesselink.

Meer weten over de kamado, technieken en recepten? Bezoek dan de website van Het Kookvuur voor de workshops & boeken van Jeroen Hazebroek!